foto: Tomas Bertelsen
FJENDER

For voksne (og unge fra 14 år).

To fjender mødes i ”Ingenmandsland” mellem skyttegravene. Første verdenskrig har været i gang i 5 måneder. 1 million er døde. Hvem gør det første udfald? Tyskeren eller englænderen? Åndeløs spænding, men så … hilses der, vises billeder, spises delikatesser, skåles og …. spilles fodbold! Julefreden 1914 er indtruffet.

Der er igen krig i Europa. FJENDER er Dansk Rakkerpak & Faster Cools bud på en pacifistisk teaterforestilling med fokus på mennesket bag soldaten.

Forestillingens dialog indeholder både alvor, komik og håb og bakkes op af et præcist kropssprog, nykomponeret musik, et gennemarbejdet lyd – og lysdesign og en spektakulært scenografi. Det hele serveres af to veloplagte skuespillere i en skarp instruktion. I forestillingen indgår endvidere dokumentariske filmklip og billeder fra både Julefreden 1914 og første verdenskrig generelt, der supplerer skuespilpræstationerne og skaber autentisitet.

Krediteringer

Medvirkende:
Niels Grønne og Søren Møller Pedersen
Instruktør:
Folmer Gry Kristensen
Manuskript:
Andreas Dawe - i samarbejde med holdet
Dramaturg:
Jane Rasch
Scenograf:
Kristian Knudsen
Komponist og lyd-designer:
Camille í Dali
Kostumer:
NadjaViga V. E. Jensen
Teknik og lysdesign:
René Lützen

They shall grow not old, as we that are left grow old:
Age shall not weary them, nor the years condemn.
At the going down of the sun and in the morning
We will remember them.

Uddrag fra Laurence Binyon’s digt ”For the Fallen”, der indgår i FJENDER

Baggrund

Den 24. december 1914 blev der mellem skyttegravene langs vestfronten i Flandern, Belgien på forunderlig vis indgået en spontan våbenhvile, som er gået over i historien som "Julefreden 1914". De kendteste billeder fra julefreden er fra en fodboldkamp mellem tyskerne og de allierede. Tyskerne vandt 3 – 2! Man mener at op imod 100.000 soldater nedlagde våbnene og mødtes i ”Ingenmandsland”. Da befalingsmændene kom tilbage til fronten fra deres julefester blev de menige soldater banket på plads og måtte genoptage myrderierne af hinanden.

”Julefreden 1914” markerede et kort og bemærkelsesværdigt øjeblik af fred midt i en af de mest voldelige og grusomme perioder i historien og viste et glimt af håb i en mørk tid og er en vigtig påmindelse til os alle om krigens absurditet og fredens underfuldhed.

onsdag d. 21. sep. kl. 14
TEATERSALEN v. Grønnegades Kaserne Kulturcenter, Grønnegade 10, 4700 Næstved
torsdag d. 22. sep. kl. 20
TEATERSALEN v. Grønnegades Kaserne Kulturcenter, Grønnegade 10, 4700 Næstved
+ Camille ì Dalis Trio - markering af 300 årsdagen for Dansk Teater
fredag d. 23. sep. kl. 20
TEATERSALEN v. Grønnegades Kaserne Kulturcenter, Grønnegade 10, 4700 Næstved
søndag d. 25. sep. kl. 16
TEATERSALEN v. Grønnegades Kaserne Kulturcenter, Grønnegade 10, 4700 Næstved
GRATIS forestilling! (men billetter skal reserveres)
onsdag d. 28. sep. kl. 19:30
Kultunariet, Søndergade 12, 4690 Haslev
torsdag d. 29. sep. kl. 19:30
Teatret Masken, Voldgade 1, 4800 Nykøbing F

Praktisk og teknisk info til bookere

Dansk Rakkerpak & Faster Cool er egnsteater i Næstved Kommune. Teatret har sideløbende med sine aktiviteter i Næstved en omfattende turnévirksomhed i ind- og udland.

Aldersgruppe: For voksne (og unge fra 14 år)
Max antal tilskuere: 150 publikummer
Varighed: Ca. 75 min.
Både stationær- og turnéforestilling
Spiller kun indendørs
Strøm: Adgang til 230V / trebenet stik med jord
Mørklægning: Ja
Scenemål: Bredde: 9 m. / Dybde: 8 m. / Højde: 4 m.
Opsætning: 2 1/2 time
Nedtagning:  1½ time
Hjælpere til ind- og udbæring: 2 personer

Køb af turnéforestilling for max. 150 tilskuere
Sæson 2022 / 2023: Kr. 18.000 + moms
Sæsonrabat 2022 / 2023: 10% v. køb af 2 forestillinger på samme spilledag / spillested. 

Refusion: Forestillingen er med i Formidlingsordningen og er refusionsberettiget

Turnéperiode: Efterår 2023

Pressefotos

foto: Tomas Bertelsen
foto: Tomas Bertelsen
foto: Tomas Bertelsen
foto: Tomas Bertelsen
foto: Tomas Bertelsen
foto: Tomas Bertelsen
foto: Tomas Bertelsen
foto: Tomas Bertelsen
foto: Tomas Bertelsen
foto: Tomas Bertelsen
foto: Tomas Bertelsen
foto: Tomas Bertelsen